Ik heb een klacht over mijn tandarts, waar moet ik heen?

klacht over tandarts
01 dec 2017

Ik heb een klacht over mijn tandarts, waar moet ik heen?

Ik heb een klacht over mijn tandarts, waar moet ik heen?

Daar zat ik dan, met mijn mond vol tanden en mijn handen in de haren.

Vorige week brak bij de tandarts tijdens het ontzenuwen van mijn tand het boortje in het wortelkanaal. De arts kon niet meer verder werken en stuurde me naar huis. Ik moet aankloppen bij de endodontoloog of de gespecialiseerde tandarts die zich bezighoudt met het inwendige van een tand.

Gesprek met de betrokken tandarts

Nu blijkt dat ik deze consultatie en behandeling bij de specialist zelf moet betalen en dat dit vrij kostelijk is. Ik ga terug naar mijn tandarts, maar zij haalt geheel haar handen van de zaak af. Ze zegt dat het breken van een boortje kan voor komen tijdens een behandeling en dat zij hier niet aansprakelijk voor is. Ook een gesprek met haar medewerker levert me geen verder resultaat op.

Info TIP

Ik besluit het hier niet bij te laten en contacteer het TIP, het Tandheelkundig Informatiepunt. Zij kunnen me immers persoonlijk advies geven. Na enig opzoekwerk laat een medewerker van TIP me telefonisch weten dat ik kan proberen om een klacht neer te leggen tegen de betrokken tandarts. TIP is zelf geen klachtenbureau, maar zij verwijzen mij door naar een klachtenregeling via het centraal Adviespunt Zorgbelang.

Adviespunt Zorgbelang

Adviespunt Zorgbelang is gratis en werkt onafhankelijk van zorginstellingen. Zij werken per regio en kennen dan ook mijn tandarts. Een medewerker daar is duidelijk goed op de hoogte van de relevante wet- en regelgeving en is bereid mijn zaak samen met mij aan te pakken. Zij legt me de voor- en nadelen uit van een klachtenprocedure. Ze helpt me bij de voorbereiding van mijn gesprek en bij de onderbouwing van mijn klacht.

Ik wacht momenteel op antwoord na het indienen van mijn klacht.

Bevind je je in een soortgelijke situatie? Dan raad ik je dezelfde stappen aan. Als het praten met de betrokken tandarts niets oplevert, ga dan telefonisch info inwinnen bij het TIP. Als blijkt dat juridisch advies nodig is of een klacht moet neergelegd worden, meld je dan bij het Adviespunt Zorgbelang.